Het Van Gogh Museum presenteert in het voorjaar van 2018 Van Gogh &     Japan, een grote internationale tentoonstelling over de invloed van de     Japanse kunst op het werk van Vincent van Gogh. Met circa 60 schilderijen     en tekeningen van Van Gogh en een rijke selectie Japanse prenten laat de     tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van Goghs bewondering voor deze     kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor veranderde. Bijzondere     bruiklenen uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld     komen naar Amsterdam, waaronder Zelfportret met verbonden oor (The     Courtauld Gallery, Londen), een kwetsbaar schilderij dat sinds 1930 niet     meer in Nederland getoond is. Andere hoogtepunten zijn Van Goghs Zelfportret,     1888 (Fogg Art Museum, Harvard Art Museums, Cambridge, VS), Portret van     Madame Roulin (La Berceuse), 1889 (Art Institute of Chicago), Kreupelhout     met twee figuren, 1890 (Cincinnati Art Museum), La Crau met     perzikbomen in bloei, 1889 (The Courtauld Gallery, Londen) en De     Arlésienne (Madame Ginoux), 1888 (The Metropolitan Museum of Art, New     York). Het is voor het eerst dat er een tentoonstelling van deze omvang aan     dit onderwerp wordt gewijd.

     
    In de ban van Japan
    Van Goghs kennismaking met de Japanse     prentkunst was bepalend voor de richting die hij als kunstenaar insloeg.     Tijdens zijn verblijf in Parijs (1886-1888) raakte hij in de ban van de ukiyo-e,     19de-eeuwse Japanse kleurenhoutsneden, en ging hij deze prenten op grote     schaal verzamelen. Wat Van Gogh zo bewonderde in de kleurrijke     voorstellingen waren de ongewone composities, de grote vlakken in felle     kleuren en de aandacht voor details uit de natuur. De drie opmerkelijke     schilderijen die hij in Parijs maakte naar Japanse prenten vormden zijn     eerste verkenningen van dit nieuwe artistieke voorbeeld. Al snel beschouwde     Van Gogh de Japanse kunst als een ijkpunt voor zijn werk, zoals blijkt uit     zijn brieven uit Arles, waar hij begin 1888 naartoe verhuisde met het idee     dat het zuiden van Frankrijk ‘gelijk staat met Japan’. Hij leerde daar     ‘meer met een Japanse blik’ te kijken en maakte ‘schilderijen zoals de     Japanse prenten’. In Van Gogh & Japan is te zien hoe Van Gogh     steeds meer in de geest van het Oosterse voorbeeld ging werken, waarbij de     nadruk lag op een kleurrijk, uitgesproken palet.

   

 

logo Van Gogh & Japand

 

Met circa 60 schilderijen en tekeningen van Van Gogh en een rijke   selectie Japanse prenten laat de tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van   Goghs bewondering voor deze kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor   veranderde.